Rozen zijn rood…. en andere Valentijnskrabbels
maart 3, 2019De voordelen van wervende vacatureteksten
maart 3, 2019Beter een goede alinea dan een slecht verhaal. Word je er ook gek van? Kreten als contentmarketing, bloggen, en seo vliegen bijna dagelijks om je oren. Dus jij, als ondernemer, schiet in de stress. Bijna iedereen doet het dus om bij te blijven, moet je wel meedoen. En je gaat op zoek naar een tekstschrijver, want dan komt alles goed. Niet dus.
Voor een dubbeltje op de eerste rang. Niet alles wat duur is, is goed. Maar een Mercedes is toch echt wel van een beter kwaliteit dan een KIA. Zelfs een trotse eigenaar van een Picanto zou dat moeten toegeven. Voor tekstschrijvers ligt dat niet zo zwart wit. Je heb een aantal hobbyisten die verdomd aardig schrijven. En daar een habbekrats voor vragen.
Kaf en dat koren. Als jij zo’n tekstschrijver tegenkomt, houdt hem of haar vast. Want er zijn veel tekstschrijvers en er komen er dagelijks meer. En helaas zitten daar tekstschrijvers bij die denken dat ze kunnen schrijven, maar waarbij jij, als lezer, je tenenkrommend door de tekst moet wurmen. Dus wat kan jij, als ondernemer, doen om een goede tekstschrijver te vinden?
Waar zoek je een tekstschrijver?
Als je eenmaal de beslissing hebt genomen om het schrijfwerk uit te besteden, zijn er plenty aan mogelijkheden:
Via via Ondanks alle netwerkborrels en bijeenkomsten werkt via via toch nog steeds het beste. Freelancers halen daar hun meeste omzet vandaan en voor jou, als ondernemer, kan je verder borduren op de goede ervaringen van je vriend/kennis of zakenrelatie.
Ondanks alle netwerkborrels en bijeenkomsten werkt via via toch nog steeds het beste. Freelancers halen daar hun meeste omzet vandaan en voor jou, als ondernemer, kan je verder borduren op de goede ervaringen van je vriend/kennis of zakenrelatie.
Oproep plaatsen op freelance platforms.Er zijn verschillende websites waarop je jouw klus kwijt kan:
freelance.nl
Hier kunnen freelance tekstschrijvers op basis van een betaald abonnement inschrijven op opdrachten. Freelance.nl levert veel voor een relatief laag abonnementsbedrag. Je krijgt veel reacties en deze zijn totaal uiteenlopend van prijs en ook van kwaliteit.
Ik heb ooit een keer gereageerd op een klus voor het schrijven van een 50-tal teksten. Ik was niet de enige. Er waren meer dan 40 reacties. De opdrachtgever had op een ludieke wijze geantwoord. Hij had de prijsverschillen in kaart gebracht en die varieerden van enkele tientjes tot wel duizenden euro’s. Best schokkend om te zien dat mijn collega concurrenten er zulke andere tarieven op nahouden.
offerti.nl
Een makkelijke manier om freelancers naar je toe te trekken. Maar als nadeel dat er relatief weinig respons is. De reden zou kunnen zijn dat de freelancer betaalt per reactie, en dat is best aan de prijs.
hoofdkraan.nl
Vergelijkbaar met Freelance.nl alleen veel duurdere abonnementsgelden en minder variatie in het aanbod.
jellow.nl
Ideaal platform waar vooral door grotere bedrijven veel gebruik van wordt gemaakt.
Scrollend door tekstschrijvers websites
Een beetje zoals Tinder maar dan gericht op een date met een tekstschrijver. Op de website van woordkunstenaar.nl laat je niet je opdracht achter maar scroll je door de tekstschrijvers totdat je er een of meerdere vindt die jou aanspreken. De freelancers betalen abonnementsgeld om op de site te mogen staan. Websites zoals CopyRobin en TextBroker raad ik niet aan, niet voor opdrachtgevers en ook niet voor opdrachtnemers. Als je jouw diensten zo goed als wilt weggeven, prima, maar laat dit soort bureaus daar niet dik aan verdienen.
Verwacht geen wonderen
Verwacht niet dat je door het inhuren van een tekstschrijver opeens door het plafond van de Google ranking schiet. Sterker nog je zal er niets van merken. Zeker in het begin niet. Alleen door regelmatig hoogwaardige content te plaatsen, in dezelfde stijl en gericht op jouw specifieke doelgroep dan merk je op den duur het effect. Alleen met content strategie kom je een heel eind in de goede richting. Je hebt geduld nodig ….
Maar wat nou, als je het niet doet?
In mijn vorige blog “What’s in it for me?’ had ik het over Ben Tichelaar, lees het blog hier. Wat voor zijn gymoefeningen geldt, geldt ook voor content. Je krijgt er niet direct een killer body van maar het houdt je wel in conditie. Zodat je fit blijft en niet achterop raakt. Want als je niets doet, weet je zeker dat het negatieve consequenties heeft.
En dat geldt voor iedereen, starter, start-up, scale-up of grote volwassen bedrijven. Als je niet achter wilt raken, begin dan nu met content strategie.
Meer leesvoer? Voor opdrachtgevers:
Engels: Content strategy toolkit.
Interessant voor beginnende tekstschrijvers:
B. Blogs? b-schrijversbureau/niet-het-maar-een-bureau